همه چیز درباره‌ی پیدایش، گسترش و پیشگیری از ویروس کرونا

سازمان جهانی بهداشت در سرتاسر دنیا به دنبال شناسایی، ردیابی و محدود کردن ویروس جدیدی از خانواده ویروس کرونا به نام«کوید-۱۹» (COVID-19) است. ویروس COVID-19 پس از مبتلا کردن افراد زیادی در چین در کشورهای دیگر دنیا هم شیوع پیدا کرده است. این نوع ویروس کرونا در ایران هم در حال پراکنده شدن است. علائم بیماری کرونا در اکثر مبتلایان به این ویروس خفیف است و درمان می‌شود، اما ممکن است بیماری در برخی دیگر شدیدتر باشد و حتی منجر به مرگ شود. اما ویروس کرونا چیست و تا چه اندازه خطرناک است؟ علائم کرونا چیست؟ درمان کرونا چیست؟ راه پیشگیری از کرونا چیست؟ واکسن کرونا کی آماده می‌شود؟ در این مطلب قصد داریم شما را با همه چیز درباره کرونا آشنا کنیم.درباره علائم کرونا و راه‌های پیشگیری هشیار باشید اما وحشت نکنید.

در این نقشه می‌توانید تمام مناطق آلوده به ویروس کرونا، تعداد مبتلایان، تعداد درمان شدگان و تعداد جان‌ باختگان ویروس COVID-19 را به صورت زنده مشاهده کنید.

علائم بیماری کرونا

سه نشانه‌ی زیر رایج‌ترین علائم بیماری کرونا هستند.

  • تب
  • خستگی
  • سرفه خشک

در برخی افراد ممکن است علائم کرونا شامل نشانه‌های زیر هم باشد.

  • درد
  • گرفتگی بینی
  • آبریزش بینی
  • گلودرد
  • اسهال

علائم کرونا به طور میانگین ۵ تا ۶ روز پس از آلوده شدن فرد به ویروس بروز می‌کند، اما ممکن است بروز علائم اولیه تا ۱۴ روز هم طول بکشد.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

تا کنون هزاران نفر به این ویروس آلوده شده‌اند و افراد زیادی جان خود را از دست داده‌اند. در این بین تعدادی از افراد آلوده به این ویروس هم درمان شده‌اند. بیشترین میزان فراگیری ویروس در کشورهایی مانند آمریکا، ایتالیا، اسپانیا و چین مشاهده شده اما موارد بسیار زیادی هم در کشورهای دیگر از جمله ایران دیده شده است.

با شناخت علائم کرونا و رعایت نکات بهداشتی ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی که در این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم، از سلامت خود و دیگران محافظت کنید.

دستان خود را به طور مرتب بشویید

به طور منظم و با دقت دستان خود را با آب و صابون یا محلول ضدعفونی کننده حاوی الکل تمیز کنید.

چرا؟ شستن دست‌ها با آب و صابون یا محلول ضدعفونی کننده حاوی الکل، ویروس‌هایی را که ممکن است به دست‌های شما منتقل شده باشند، از بین می‌برد.

فاصله استاندارد با دیگران را رعایت کنید

با دیگران و به ویژه کسانی که سرفه یا عطسه می‌کنند، حداقل یک متر و هشتاد سانتی‌متر فاصله داشته باشید.

چرا؟ هنگام سرفه و عطسه قطرات ریزی از بینی و دهان افراد به بیرون پرتاب می‌شود. اگر شما به آن‌ها خیلی نزدیک باشید و فرد دیگر مبتلا به ویروس باشد، این ذرات ریز که حاوی ویروس COVID-19 هستند از طریق تنفس به بدن‌تان وارد می‌شوند.

از تماس دست‌ها با چشم‌ها، بینی و دهان خودداری کنید

از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان بپرهیزید.

چرا؟ دست‌ها با سطوح مختلفی در تماس هستند و ممکن است ویروس را جذب کنند. زمانی که دست‌ها به ویروس آلوده شدند، به راحتی می‌توانند ویروس را به چشم‌ها، بینی و دهان انتقال دهند و از این طریق ویروس وارد بدن شما شده و شما را بیمار کند.

بهداشت تنفسی را تمرین کنید

مطمئن شوید که شما و اطرافیان‌تان بهداشت تنفسی را رعایت می‌کنند. بهداشت تنفسی به معنی پوشاندن دهان و بینی با داخل آرنج یا دستمال کاغذی هنگام عطسه و سرفه و دور انداختن دستمال به سرعت است.

چرا؟ قطرات ریزی که با عطسه و صرفه از دهان و بینی ما خارج می‌شوند، ویروس را گسترش می‌دهند. با رعایت نکات بهداشتی تنفسی، می‌توانید از اطرافیان خود در برابر ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونای جدید COVID-19 محافظت کنید.

اگر علائم کرونا را دارید با مراجع مربوطه تماس بگیرید

در صورتی که احساس ناخوشی می‌کنید در خانه بمانید. اگر علائمی مانند سرفه و تنگی نفس را در خود احساس کردید به پزشک مراجعه کنید، مراجع مربوط را مطلع کنید و از توصیه‌های متخصصین سلامت مربوطه پیروی کنید.

چرا؟ متخصصین ملی و محلی شما به روزترین اطلاعات در مورد شرایط منطقه شما را دارند. اطلاع دادن به کمک رسان‌ها کمک می‌کند که شما را فورا به مراکز درمانی مناسب ارسال کنند. این کار هم برای خودتان بهتر است و هم از انتشار ویروس و عفونت‌های دیگر جلوگیری کرده‌اید.

برای پیشگیری ازابتلا به ویروس کرونا از توصیه‌های مراکز بهداشت پیروی کنید

در مورد جدیدترین اطلاعات و اقدامات در مورد ویروس COVID-19 مطلع باشید و توصیه‌های مراکز بهداشت یا محل کار خود را در مورد اینکه چطور از خود و دیگران در برابر ویروس COVID-19 محافظت کنید، جدی بگیرید.

چرا؟ مراکز بهداشت هر منطقه به روزترین اخبار در مورد انتشار ویروس COVID-19 در منطقه را دارند و می‌توانند بهترین منبع برای راهنمایی مردم آن منطقه جهت محافظت از خودشان باشند.

روش صحیح استفاده از ماسک تنفسی را بیاموزید

اگر چه بسیار خوشحال کننده است که خیلی از افراد تلاش دارند با پوشیدن ماسک تنفسی نقش خود را در کاهش انتقال ویروس کرونا ایفا کنند، اما خبر بد این است که بسیاری از مردم روش صحیح پوشیدن ماسک تنفسی را نمی‌دانند.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات افراد این است که با ماسک مدام ور می‌روند، آن را تا زیر بینی پایین می‌کشند یا به طور کامل از روی صورت برمی‌دارند و زیر چانه قرار می‌دهند.

به هیچ وجه نباید زمانی که بیرون از خانه هستید ماسک خود را بالا و پایین بکشید یا آن را از روی بینی و دهان بردارید و دوباره سر جایش بگذارید. اگر نمی‌توانید روش صحیح استفاده از ماسک را رعایت کنید، بهتر است آن را کنار بگذارید.

در ادامه برخی از بایدها و نبایدها را درباره‌ی روش صحیح پوشیدن ماسک تنفسی به شما نشان می‌دهیم.


نباید ماسک را زیر بینی قرار دهید.

اشتباهات در پوشیدن ماسک تنفسی

نباید چانه را از ماسک بیرون بگذارید.

روش استفاده از ماسک صورت

نباید ماسک را به صورت شل بپوشید به طوری که دو طرف آن از صورت فاصله داشته باشد.

ماسک تنفسی

نباید ماسک را به شکلی بپوشید که فقط نوک بینی را پوشش دهد.

روش پوشیدن ماسک

نباید ماسک زیر چانه بکشید و روی گردن قرار دهید.

استفاده درست از ماسک

باید ماسک را به نحوی بپوشید که از بالا تا نزدیکی استخوان بینی و از پایین تا زیر چانه را بپوشاند. حلقه‌ها یا گره‌ها را آنقدر محکم کنید که ماسک به شکلی راحت ولی بدون هیچ درزی روی صورت ثابت شود.

روش صحیح پوشیدن ماسک

پس از این که موقعیت صحیح ماسک روی صورت را متوجه شدید، نکات زیر را برای ایمن ماندن به خاطر بسپارید.

  • همیشه دستان خود را قبل و بعد از پوشیدن ماسک بشویید.
  • برای گذاشتن و برداشتن، ماسک را از بند یا حلقه‌های آن بگیرید.
  • هنگام برداشتن ماسک به قسمت جلوی آن دست نزنید.
  • اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید، ماسک را در خانه بپوشید و بردارید. آسانسور و راه‌پله می‌توانند جزو مکان‌های بسیار آلوده باشد.
  • ماسک پارچه‌ای خود را به صورت روزانه بشویید، خشک کنید و در جای خشک و تمیز نگه دارید.
  • هنگام پوشیدن ماسک احساس امنیت کاذب نداشته باشید.

ماسک تنفسی توانایی محدودی در محافظت دارد و زمانی مؤثر است که با شتستن دست‌ها و رعایت فاصله‌ی اجتماعی همراه باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری
میزارن پیشرفت

فهرست مطالب

پیمایش به بالا