اگر یک روزغذا نخورید چه اتفاقی می افتد؟ پاسخ ممکن است به نظر نسبتا ساده باشد، اما روزه گرفتن به مدت 24 ساعت موجب اثرات پیچیده ای در بدن می شود.
روزه داری قسمتی از سنت های مذهبی است که شامل رعایت رژیم یوم کیپور و رمضان می شود. یک شکل از روزه به شکل متناوب نیز به عنوان یک ابزار برای از دست دادن وزن استفاده می شود.

بسیاری از مطالعات مزایا و خطرات امتناع از خوردن غذا را برای یک روز بررسی کرده اند، از جمله چگونگی تاثیر آن در کاهش وزن.

در این مقاله، ما در نگاهی به آنچه که در طول روزه اتفاق می افتد، نگاه می کنیم، و همچنین به آنچه یک فرد می تواند انجام دهد تا روزه گرفتن را امن تر کند.
در طی روزه گرفتن چه اتفاقی می افتد؟
در هر صورت چه فرد روزه باشد یا نه ، بدن نیاز به انرژی دارد. منبع انرژی اولیه آن قندی به نام گلوکز است که معمولا از کربوهیدرات ها شامل دانه ها، محصولات لبنی، میوه ها، سبزیجات خاص، لوبیا و حتی شیرینی ها می آید.

کبد و ماهیچه ها گلوکز را ذخیره می کنند و هر زمانی که بدن به آن نیاز دارد، آن را به جریان خون آزاد می کنند.

با این حال، در طول روزه، این روند تغییر می کند. پس از حدود 8 ساعت ناشتا، کبد از آخرین ذخایر گلوکز خود استفاده می کند. در این مرحله، بدن وارد حالتی به نام gluconeogenesis می شود، که نشانگر انتقال بدن به حالت ناشتا است.

مطالعات نشان داده اند که گلوکونوژنز تعداد کالری هایی را که بدن مصرف میکند، افزایش می دهد. در غیاب وارد شدن کربوهیدرات ، بدن گلوکز خود راعمدتاً با استفاده از چربی تامین می کند.

در نهایت، بدن نیز از این منابع انرژی خارج می شود. در این مرحله، متابولیسم بدن انسان تضعیف می شود و بدن بافت عضله را برای انرژی انتخاب می کند.

گرچه این اصطلاح در رژیم غذایی به گرسنگی مشهور شده است،اما حالت گرسنگی صحیح بعد از چندین روز متوالی یا حتی هفته های بدون غذا اتفاق می افتد.

بنابراین، برای کسانی که بعد از 24 ساعت از روزه خارج میشوند ، معمولا نخوردن هیچ گونه غذا برای یک روز، اگر شرایط دیگر سلامتی وجود داشته باشد، بی خطر است.

پیمایش به بالا