با اینکه در اکثریت آقایون سرطان پروستات قبل از شروع بروز علائم تشخیص داده می‌شود اما خیلی مهم است که با نشانه‌ها و علائم این بیماری آشنا باشید.

کسانیکه نگران خود یا عزیزانشان هستند که مبادا به سرطان پروستات مبتلا شوند، باید اصول مربوط به علائم اولیه این بیماری را بدانند.
شایع‌ترین علائم و نشانه‌های سرطان پروستات

بخاطر موقعیت قرارگیری پروستات در بدن، سرطان پروستات معمولاً با علائم خاصی همراه است. پروستات دقیقاً پایین مثانه در پایین لگن قرار گرفته است. وقتی ادرار از مثانه خارج می‌شود، از لوله‌ای باریک رد می‌شود که مجرای خروجی مثانه است. در ابتدای این مجرا، درست همان‌جایی که به مثانه ختم می‌شود، مستقیم از پروستات رد می‌شود. وقتی پروستات به علت سرطان یا مشکلی دیگر بزرگ می‌شود، این مجرا در پروستات تنگ‌تر و تنگ‌تر می‌شود. با باریک شدن این لوله، ادرار سخت‌تر از بدن خارج می‌شود.

این مسئله چهار نشانه ادراری دارد:

• تکرر – ادرار کردن در دفعاتی بسیار بیشتر از حد طبیعی
• اضطرار – حس اینکه باید فوراً ادرار کنید
• شب‌ادراری – بیدار شدن مداوم طی شب برای ادرار کردن
• تردید – دشواری شروع جریان ادرار
همه این علائم نتیجه مستقیم تنگ شدن مجرای خروجی مثانه در پروستاتی است که بزرگ شده است.

سرطان پروستات تنها بیماری نیست که می‌تواند موجب تورم پروستات شود. درواقع، BPH (هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات) علت متداول‌تری از بزرگ شدن پروستات است.

علائم کمتر شایع سرطان پروستات

علائم ادراری که در بالا به آنها اشاره شد بی‌شک متداول‌ترین نشانه‌هایی است که مردان مبتلا به سرطان پروستات تجربه می‌کنند. اما تنها علائم این بیماری نیستند. علائم کمتر شایع آن عبارتند از:

• خون در ادرار
• خون در مایع منی
• ناتوانی جنسی
• درد استخوان (مخصوصاً در ناحیه کمر، لگن و دنده‌ها)
• از دست دادن کنترل ادرار

این علائم تنها مختص پروستات نیستند و مشکل در سایر اندام‌های بدن نیز ممکن است موجب بروز ‌آنها شود. اما در هر حال علائمی هستند که باید مراقب آنها باشید.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

پاسخ این سوال ساده است. هر زمان که این علائم را در خود مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کرده و وضعیت خود را برای او شرح دهید. این مسئله به ویژه برای مردان بالای ۴۰ سال اهمیت بیشتری دارد زیرا اکثر سرطان‌‌های پروستات بعد از این سن تشخیص داده می‌شوند. همچنین برای آنها که سابقه خانوادگی سرطان پروستات دارند خیلی مهم است که به پزشک مراجعه کنند زیرا احتمال بروز این بیماری در آنها بیشتر از افراد عادی است.

علائمی که در بالا لیست کردیم تقریباً در همه موارد غیرعادی هستند و همه آنها باید توسط پزشک ارزیابی شوند. اگر این علائم به طور ناگهانی اتفاق بیفتند، اهمیت موضوع بیشتر می‌شود. آزمایشات بسیار ساده‌ای توسط پزشک انجام می‌گیرد تا مشخص شود علائم شما به علت سرطان پروستات است یا بیماری جدی یا جزئی دیگری.

آیا سرطان پروستات معمولاً بعد از شروع علائم تشخیص داده می‌شود؟

شاید تعجب کنید اگر بگوییم بیشتر مردهایی که سرطان پروستات برای آنها تشخیص داده می‌شود هیچ علائمی نداشته‌اند. با کمک تست PSA (آنتیژن خاص پروستات) حتی قبل از بروز علائم سرطان پروستات تشخیص داده می‌شود. این تست یک آزمایش خون ساده است که یک پروتئین خاص که توسط پروستات تولید می‌شود را ارزیابی می‌کند. وقتی پروستات بزرگ می‌شود، مقدار بیشتری از این پروتئین ساخته می‌شود و تست PSA آن را تشخیص می‌دهد.

باوجود این واقعیت، باز هم خیلی مهم است که اگر علائمی در خود مشاهده کردید، حتماً نزد پزشک بروید. این بیماری در هزاران مرد هر ساله بعد از نمود علائم تشخیص داده می‌شود.

پیمایش به بالا