قند خون پایین در صبح ها که به عنوان هیپوگلیسمی (کاهش قند) صبحگاهی شناخته شده است، می تواند باعث ایجاد احساس گرسنگی، سرگیجه یا سردرگمی شود.
داشتن قند خون پایین در صبح ها در افراد مبتلا به دیابت نوع یک رایج است، اگرچه ممکن است به دلایل دیگری نیز باشد.

در این مقاله دلایلی که چرا قند خون می تواند در صبح کاهش یابد، علائم هیپوگلیسمی، و نحوه درمان و جلوگیری از این اتفاق بررسی میگردد.
چه چیزی سبب کاهش قند خون در صبح می شود؟
هنگامی که مردم برای مدت طولانی از خوردن غذا اجتناب می کنند، سطح قند خون کاهش می یابد. از آنجایی که اکثر مردم جهت غذا خوردن از خواب بیدار نمی شوند، سطح قند خون می تواند در شب کاهش یابد.

معمولا، غذا نخوردن در طول شب سریع سطح قند خون را تحت تاثیر قرار نمی دهد، زیرا بدن از پائین افتادن سطح قند به سطح خطرناک و بحرانی جلوگیری می کند. برای مثال، کبد بخشی از قند ذخیره شده خود را در طول شب آزاد می کند.
سطح قند خون ناشتا برای فرد مبتلا به دیابت بین 70 تا 130 میلیگرم در دسی لیتر (mg / dL) است.

هنگامی که میزان قند خون پایین تر از mg / dl 70 می باشد، ممکن است افراد مبتلا به نشانه هایی از قند خون پایین داشته باشند. برخی افراد ممکن است از میزان قند خون 70 میلی گرم در دسی لیتر احساس خطر کنند، در حالی که برخی ممکن است علائم را متوجه نشوند تا اینکه قند خون پایین تر از این باشد.

فردی که دفعات مکرر هیپوگلیسمی را تجربه می کند، به تدریج کمتر از این علائم آگاه خواهد شد. برعکس، فردی که به طور معمول دارای سطوح قند خون بالا می تواند علائم شدید تری از خود نشان می دهند.

زنان باردار احتمال بیشتری دارند که هیپوگلیسمی صبحگاهی را تجربه کنند زیرا بدن از کالری بیشتری برای کمک به پرورش جنین در حال رشد استفاده می کند.
برخی از علل دیگر قند خون پایین در صبح عبارتند از:

داروهای دیابت، به ویژه داروهای ضد التهاب دیابتی طولانی مدت از خانواده سولفونیل اوره یا انسولین
بعضی از داروهای دیگر مانند پنتامیدین برای عفونت ریه
مصرف الکل، به ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع 1
اختلال در کارکرد اعضای بدن بویژه بیماریهای کلیوی
جراحی اخیر معده، به ویژه جراحی برای برداشتن چربی (کاهش وزن)
اختلالات آنزیمی یا هورمونی که بدن را برای جذب یا شکستن گلوکز مشکل می کند
افزایش ناگهانی در سطح فعالیت، به ویژه در افراد مبتلا به دیابت، از آنجایی که ورزش می تواند قند خون را کاهش دهد
استفراغ یا اسهال
رژیم های کم کربوهیدرات
یک تومور تولید کننده انسولین (انسولینوما)
سایر اختلالات هورمونی، مانند عملکرد کم آدرنال و هورمون رشد پایین
مصرف تصادفی داروهای ضدبارداری
در موارد نادر، قند خون پایین ممکن است به علت سرطان، به ویژه تومورهایی باشد که انسولین را آزاد می کنند یا مقدار زیادی از گلوکز مصرف می کنند.
علائم هیپوگلیسمی (کاهش قند خون) :
علائم هیپوگلیسمی از خفیف تا شدیدتر متفاوت می باشد. در ابتدا، فرد علائمی مانند ضربان قلب، عرق، لرزش دست و گرسنگی را تجربه خواهد کرد.
با این حال، اگر کاهش سطح قند خون ادامه یابد ، ممکن است فرد مبتلا به سردرد، سردرگمی، تغییرات شخصیت، تحریک پذیری، تشنج و حتی کما شود.
علائم معمول عبارتند از:
احساس عرق
از دست رفتن هماهنگی
اضطراب
تحریک پذیری
خستگی
سردرد
خستگی
سرگردان
یک ضربان قلب سریع
تغییر در شخصیت
گرسنگی، از جمله علائم جسمی گرسنگی، مانند تهوع و یا درد معده
دردهای عضلانی
تاری دید
اگر هیپوگلیسمی درمان نشود، علائم می توانند بدتر شوند. این حالت در افرادی که از انسولین برای کنترل دیابت خود استفاده می کنند و دفعات مکرر قند خون پایین را تجربه می کنند ممکن است آنها از علائم هشدار دهنده زودرس کمتر آگاه شوند.

علائم کاهش شدید قند خون عبارتند از:
از حال رفتن و از دست دادن هوشیاری
تشنج
در صورت وجود کاهش شدید قند خون مراجعه اورژانسی به پزشک ضروری است .
درمان :
درمان هیپوگلیسمی بستگی به علت آن دارد. هنگامی که گرسنگی باعث آن است، خوردن یک وعده غذایی غنی از گلوکز مانند میوه و پنکیک می تواند به سرعت سطح قند خون را افزایش دهد.

افرادی که مبتلا به دیابت هستند و اغلب سطح صبحگاه قند خون کمتری دارند ممکن است نیاز به تغییر دوز دارو یا تغییر رژیم غذایی خود داشته باشند. با این حال، قبل از هر گونه تغییر در رژیم یا دارو، همیشه با پزشک مشورت کنید.

افراد مبتلا به هیپوگلیسمی ناشی ازمصرف الکل ضروری است استفاده از الکل قطع گردد.
هنگامی که هیپوگلیسمی ناشی از بیماری موقت است، مانند یک ویروس معده، نوشیدن مقدار زیاد آب یا نوشیدن الکترولیتیهای خوراکی(پودر ORS) می تواند به جلوگیری از کم آبی کمک کند. اگر استفراغ یا اسهال بیش از چند روز ادامه داشته باشد، به پزشک مراجعه کنید.
پیشگیری:
در مواردی که کاهش قند خون ناشتا مربوط به شرایط بیماری سخت باشد پیشگیری به آسانی امکان پذیر نیست هرچن تغذیه به مقدار کافی و به فاصله زمانی مرتب می تواند از بدتر شدن شرایط جلوگیری نماید.
اجتناب از رژیم های کم کربوهیدرات، که می تواند باعث کاهش گلوکز خون شود
خوردن یک میان وعده قبل از خواب
انتخاب میان وعده های با فیبر بالا، به عنوان مواد غذایی غنی از فیبر، جذب گلوکز را کاهش می دهد
خوردن وعده های کوچک و مکرر در طول روز به جای سه وعده غذایی بزرگتر
افراد مبتلا به دیابت باید میزان قند خون خود را در طول روز کنترل کنند.و بتدریج به الگوی بیماری خود آشنا شده و از بروز چنین شرایطیپیشگیری کنند.

تغییر داروهای دیابت یا در بعضی موارد، متوقف کردن آنها می تواند کمک کند، اما قبل از هر گونه تغییرات دارو، همیشه یک پزشک را ببینید.

پیمایش به بالا